2019年01月29日 16:30

【イダテ社調査報告】フィジタル(フィジカル+デジタル)におけるビジネスモデル:ますますOTTに席巻されるなかで通信会社は如何に適応していくか

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【調査レポートのサマリー】
2019年1月発行
特にインターネットジャイアントによる個人情報の利活用などによってもたらされる、フィジカルとデジタルの融合によって、今日の世界はますますフィジタルな段階に入りつつある。米国のGAFAM(グーグル、アップル、フェイスブック、アマゾン、マイクロソフト)や中国のBAT(百度、アリババ、テンセント)などの巨大企業の与える影響は非常に大きく、あらゆる市場に存在し、各社で競い合っている。このような中で通信会社は、収益が縮小しつつも、投資し続けなければならないという厳しい局面にある。OTTのようなサービスの収益はあまり大きいとはいえないが、それでも質の良い独自の個人データといった有効なワイルドカードとなる可能性を秘めている。

通信会社はそもそもがフィジカルであり、OTTはデジタルのものであって、その背景はまったく異なる。この両者からなるフィジタルな世界は、そのようなビジネスモデルを作り上げるのだろうか? 彼らはフィジタルな市場にどのように適応していくのだろうか? フランスの調査会社イダテ社(IDATE)の調査レポート「フィジタル(フィジカル+デジタル)におけるビジネスモデル:ますますOTTに席巻されるなかで通信会社は如何に適応していくか」は、このような質問に回答している。

The world is today entering into an increasingly << phygital ? era; a world where both the physical and digital sides are merging, especially through the use of personal data with Internet giants at the forefront of this trend.

So big is the influence of these giants, or simply the US GAFAM (Google, Apple, Facebook, Amazon, Microsoft) and the Chinese BAT (Baidu, Alibaba, Tencent), that they are present in virtually every market and fighting amongst themselves.

In such times, the telcos are going through a rough period, with revenues being squeezed on the one hand while continuous investment is required on the other. While their track record of OTT-like services are umipressive, they do still have a powerful wildcard; personal data of quality and granuality unique only to them.

The telcos and OTTs come from an entirely different background, the former largely physical by origin while the latter digital by default. As these two merge towards a phygital world, what are the business models shaping the market? How are they adapting to the phygital market? This presentation looks into such questions.



フランスの調査会社イダテ社(IDATE)は、豊富なデータベースを基に通信、インターネット、テレビ等の調査レポートを出版しています。委託調査、コンサルティング、コンファレンス開催、シンクタンクとしての実績もあります。キャリア、通信機器/サービス、スマートホーム、技術サポート、テレビ・動画/ゲームについての調査レポートを継続的に出版し、英語やフランス語で提供しています。



■ 調査レポート ■

フィジタル(フィジカル+デジタル)におけるビジネスモデル:ますますOTTに席巻されるなかで通信会社は如何に適応していくか
Business Models in the Phygital World
How the telcos are adapting in an increasingly OTT-dominant world
出版社:イダテ社(フランス)
出版年月:2019年1月
http://www.dri.co.jp/auto/report/idate/idatem18140mra.html

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