【調査レポートのサマリー】
2018年5月発行
2018年5月発行
フランスの調査会社イダテ社(IDATE)の調査レポート「モバイルバンキング:通信会社はどのようにして銀行の小売市場に参入できるのか」は、通信会社のモバイルバンキング普及戦略を調査している。銀行市場の再構築に伴う混乱を概観し、通信会社が主導する際に想定される、モバイルバンキングは通信会社にとって意味があるのか?、通信会社が提供できるモバイル金融サービスの種類は何か?、通信会社は如何にしてモバイルバンキング市場に参入するのか?、コストや収益はどのくらいであるか?などの様々な戦略的な疑問に注目している。エムペサ、エムシュワリ、オレンジマネー、テレノールバンカ、オレンジファイナンス、オレンジキャッシュ、O2バンキング、オレンジバンクなどの通信会社のモバイルバンキングやモバイル支払いのイニシアチブを分析している。このような事例は地域的、サービス類型、サービスの系譜、類似の要素などの通信会社の多様性の多くの側面を示しており、モバイルバンキング市場の様々な普及モデルや事業ケースを表すものであるだろう。また通信会社からフィンテックやインターネット巨大企業についても注目点を描き出している。
This study addresses the mobile banking penetration strategy for a telco.
After a review of the disruptions that reconfigure the banking market, the study focuses on the various strategic questions that may arise when a telco is launching such an initiative: How does mobile banking make sense for a telco? What sort of mobile financial services can a telco provide? How should a telco enter the mobile banking market? How much does it cost and how much revenue could it produce?
The study is based on the analysis of mobile banking and mobile payment initiatives launched by telcos of which: M-Pesa, M-Shwari, Orange Money, Telenor Banka, Orange Finance, Orange Cash, O2 Banking and Orange Bank. These examples, representative in many respects of the diversity of telcos (geography, typology of services, chronology of services and similar factors.) are also representative of different penetration models of the mobile banking market and are each subject to business cases. Other examples, from telcos, fintechs or the Internet giants, also illustrate the point.
フランスのイダテ社(IDATE)は、豊富なデータベースを基に通信、インターネット、E-コマース等のレポートを出版している欧州の調査会社です。委託調査、コンサルティング、コンファレンス等も行っています。キャリア、ケーブル、モバイル、衛星、通信機器/サービス、テレビ/映画/ビデオゲームについての調査レポートを継続的に出版し、英語やフランス語で提供しています。
■ 調査レポート ■
モバイルバンキング:通信会社はどのようにして銀行の小売市場に参入できるのか
Mobile banking
How can telcos enter the retail banking market?
出版社:イダテ社(フランス)
出版年月:2018年5月
http://www.dri.co.jp/auto/report/idate/idatem18130mr.html
◆フランスの市場調査会社 イダテ社(IDATE)について
http://www.dri.co.jp/auto/report/idate/index.html
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This study addresses the mobile banking penetration strategy for a telco.
After a review of the disruptions that reconfigure the banking market, the study focuses on the various strategic questions that may arise when a telco is launching such an initiative: How does mobile banking make sense for a telco? What sort of mobile financial services can a telco provide? How should a telco enter the mobile banking market? How much does it cost and how much revenue could it produce?
The study is based on the analysis of mobile banking and mobile payment initiatives launched by telcos of which: M-Pesa, M-Shwari, Orange Money, Telenor Banka, Orange Finance, Orange Cash, O2 Banking and Orange Bank. These examples, representative in many respects of the diversity of telcos (geography, typology of services, chronology of services and similar factors.) are also representative of different penetration models of the mobile banking market and are each subject to business cases. Other examples, from telcos, fintechs or the Internet giants, also illustrate the point.
フランスのイダテ社(IDATE)は、豊富なデータベースを基に通信、インターネット、E-コマース等のレポートを出版している欧州の調査会社です。委託調査、コンサルティング、コンファレンス等も行っています。キャリア、ケーブル、モバイル、衛星、通信機器/サービス、テレビ/映画/ビデオゲームについての調査レポートを継続的に出版し、英語やフランス語で提供しています。
■ 調査レポート ■
モバイルバンキング:通信会社はどのようにして銀行の小売市場に参入できるのか
Mobile banking
How can telcos enter the retail banking market?
出版社:イダテ社(フランス)
出版年月:2018年5月
http://www.dri.co.jp/auto/report/idate/idatem18130mr.html
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